اخطاری از قرآن درباره نتیجه انتخابات
در نگاه قرآن علاوه بر اینکه افراد به خاطر عملی که مرتکب می شوند،پاداش داده و یا مجازات می شوند،«جامعه» نیز مشمول پاداش و یا عقاب و مجازات می شود.
به گفته شهید مطهری(ره) از نگاه دین،جامعه دارای روح واحد می باشد و در قرآن کریم آیاتی وجود دارد که به مدح و یا ذمّ رفتار جوامع اختصاص یافته است.
انّ الله لا یغیّر ما بقومٍ حتّی یغیّروا ما بأنفسهم...(رعد/11)
ترجمه مشکینی: "همانا خداوند بر هیچ گروهی آنچه را دارند (از نعمت و رفاه یا بلا و سختی) تغییر نمی دهد تا آنکه آنان آنچه را در خود دارند (از ایمان و کفر یا طاعت و فسق) تغییر دهند."
برای مثال داستان قوم ثمود از این قرار است که یک نفر و یا چند نفر ناقه ای را که حضرت صالح به عنوان معجزه از دل کوه بیرون آورده بود،می کشند،اما در نتیجه تمام آن قوم عذاب می شوند.فعقروها فاصبحوا نادمین...
مثلی از حضرت رسول نقل شده که قضیه را روشن می کند : گروهی از مردم در یک کشتی شوار شدند و کشتی سینه دریا را می شکافت و می رفت.هریک از مسافران در جایگاه مخصوص خود نشسته بود.یکی از مسافران به عذر اینکه،اینجا که نشسته ام جایگاه خودم است و تنها به خودم تعلق دارد،با وسیله ای که در دست داشت شروع به سوراخ کردن همان قسمت کرد.اگر سایر مسافران همان جا دست او را گرفته و مانع می شدند،غرق نمی شدند و مانع غرق شدن آن بیچاره نیز می شدند.
آری.اگر افراد در جامعه به انحرافات قوم خود اعتراض نکنند،همه قوم مورد عذاب واقع می شوند و نعمت از همه برداشته می شود.
حاصل آنکه : در انتخابات اخیر اگر نتیجه انتخابات دلیل بر رو گرداندن غالب مردم از گفتمان مقاومت و انقلابی باشد،باید بر حذر باشیم که مبادا اتفاقی بیفتد که رفته رفته نعمت انقلاب اسلامی و مقاومت در برابر مستکبران از همه مردم گرفته شود و پشیمانی باقی بماند.
در پایان بخشی از خطبه 199:
ای مردم! همانا آن چیزی که عموم را در خود گرد می آورد و وحدت می بخشد و سرنوشت مشترک به آنها می دهد،خشنودی و خشم است ...
خداوند عذاب خویش را به صورت جمعی بر عموم مردم ثمود فرود آورد،زیرا که عموم مردم ثمود به تصمیمی که یک فرد گرفت خشنود بودند و آن تصمیم که به مرحله عمل در آمد در حقیقت تصمیم عموم بود...