بل هم فی شک منها بل هم منها عمون ...

و بیشترشان در ابهام زندگی می کنند ...

بل هم فی شک منها بل هم منها عمون ...

و بیشترشان در ابهام زندگی می کنند ...

بل هم فی شک منها بل هم منها عمون ...

... «ابهام» شروعی است که باید به «یقین» ختم شود ...
سعی بر این است که حتی مطالبی که نیاز به توضیح زیاد دارد،به نسبت کوتاه گفته شود تا در حوصله مخاطب بگنجد
لذا اگر «ابهامی» بود یا حلقه مفقوده ای وجود داشت،
به این دلیل است ...

نوع نگاه و سبک زندگی

شنبه, ۸ تیر ۱۳۹۲، ۰۱:۳۵ ب.ظ

ی

 

یکی از آسیب های نگاه ما به زندگی،نوع نگاه مغفولانه است.به این معنا که غالب انسانها نگاه شان به زندگی شان نگاه کسی است که مغفول واقع شده و در تعامل با مبدا هستی نیست.

در قرآن کریم از ابتدا تا انتها وقتی به حکایات و داستان های قرآن نگاه می کنیم،می بینیم که تمام داستان ها مربوط به تعامل خدای متعال با اقوام مختلف و یا اشخاص می باشد.

برای مثال خداوند در داستان قوم بنی اسرئیل قدم به قدم اعمال آنها را بیان می کند و در ادامه می فرماید که او در قبال عمل آنها چه عکس العملی نشان داده است.

-عسی ربّکم أن یرحمکم و إن عدتم عدنا ...

امید است که خداوند شمارا مشمول رحمت قرار بدهد،و اگر بازگردید ما نیز باز می گردیم ...

-یا اینکه در سوره کهف داستان دو انسان باغدار که یکی بی تقوا و دیگری متقی است را بیان می کند و... عکس العمل خدا در برابر عمل آن دو و خشکیده شدن باغ بی تقوا را بیان می کند.آن دو نفر حتی اسمی هم در قرآن از آنها برده نشده و شاید دو انسان کاملا معمولی بوده اند.

-در قرآن آمده که خداوند به مادر حضرت موسی وحی کرده که برخی مفسرین این وحی را مرتبه ای از الهام قلبی و به تعبیر خودمانی به دل انداختن می دانند.

و همین طور بسیاری از داستان های مربوط به اقوام و اشخاص...

بنابراین باید این باور را داشت که اگر قرار بود در آینده قرآنی نازل شود،احتمالا سوره یا سوره هایی از آن به تبیین تعامل خداوند با قوم ما و یا شاید آیاتی از آن به اتفاقات بین شخص ما و خدا اختصاص می یافت.

-در داستان همراهی حضرت خضر و موسی که حضرت حضر سه کار (سوراخ کردن کشتی،کشتن فرزند،ترمیم دیوار) را انجام می دهد،

-آیا آن انسانهایی که خضر(ع) کشتی آنها را سوراخ کرده بود برای اینکه پادشاه کشتی آنها را غصب نکند،یا آن زن و مردی که خضر نبی فرزند آنها را کشت تا آنها را به گمراهی و تباهی نکشد و یا کسانی که خضر دیوار آنها را برای محفوظ ماندن گنجشان ترمیم کرد،در آینده فهمیدند که این اتفاقات الطافی از خدا بوده که به واسطه پیامبر او شامل حال آنها شده یا اینکه مثل ما انسانها دچار روزمرّگی بودند و حتی صاحبان کشتی خضر را توبیخ کرده و آن پدر و مادر او را نفرین کرده اند و...

نتیجه اینکه : نکته ای که در سبک زندگی هم موثر است،نوع نگاه ما به زندگی است که باید باور کنیم که به قول امام عالم محضر خداست و ما مورد مشاهده هستیم و برای هر عملمان از سوی خدا عکس العملی وجود دارد که آن را لمس خواهیم کرد در حالی که نمی دانیم ....

أفحسبتم أنّما خلقنا کم عبثاً و أنکم إلینا لا ترجعون ...


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۰۴/۰۸
صادق صفرزاده

نظرات  (۴)

سلام 
همین الان هم اکثر مردم دچار روزمرگی هستند و زندگی رو با دید یک عادت بودن سپری میکنندو توجه ی به وسیله بودن زندگی برای رشد وتعالی ندارند ، وقتی براشون از دین و خدا حرف میزنی انگار تازه می فهمند که راستی خدایی هم هست ،و بیشتر مشکلاتی که وجود داره از روزمرگی ماست و به خوبی میشه دید که خدا در زنگی بعضی افراد اصلا وجود نداره با اینکه خودشون رو مسلمان و شیعه ی مولا علی (علیه السلام) میدونند . اگر کمی خدا و معنویت رو قاطی چاشنی زندگیمون کنیم خیلی از این مشکلات برطرف میشد.
تشکر از مطلب قرآنی که قرار دادی.
یاعلی
پاسخ:
سلام
دقیقا همینطور هست که گفتید
از وقتی که گذاشتید و نظر متشکرم.

سلام

این که باید نوع نگاهمون رو نسبت به زندگی عوض کنیم نکته ی مهم و کاربردیست ولی به نظرم مطلبت باید دو تیکه باشه یکی همین که الان نوشتی یکی دیگش خوب بود در مورد رسیدن به این نگاه و باور می نوشتی که به نظرم این دو در کنار هم نتیجه رو حاصل می کنه واگه در کنارش اشاره ای به خوف و رجا بشه برای درک بهتر مطلب چاشنی خوبیه!. موفق باشی یا علی.

پاسخ:
سلام

ممنونم از وقتی که گذاشتید.البته بحث باور تعامل که موضوع این مطلب است با بحث خوف و رجاء و تاثیر آن در سبک زندگی جدا هستند و هر دو البته حائز اهمیّت هستند.درباره روش تحقق این باور هم باید نگاه رو تغییر داد و بر این تغییر نگاه استمرار ورزید تا اصل باور محقق بشه.

ممنونم از لطف شما

۱۱ تیر ۹۲ ، ۰۰:۱۲ مهدی امامی

با سلام. نکات خوبی مطرح شده. تنها ممکن است آن مطلبی که نوشتید اگر قرآن در زمان آینده نازل شود القای شبهه کند به اینکه پس قران ناقص است و هنوز جای بسط ان هست در حالی که اگرچه نکته مطرح شده درست است اما منافاتی با کامل بودن قران برای هدایت بشر ندارد. ان شاء الله که خداوند به قلم شما برکت دهد.

پاسخ:
سلام
بله از تذکر به جای شما ممنونم.منظور بنده هم همین بود.

سلام

فقط اومدم سلامی کرده بوده باشم

یاخدا

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی